Landingpagina’s

Wat is een landingpagina?

Een landingpagina (landingpage) is een speciale pagina waar een bezoeker op “landt”, oftewel binnenkomt.

Deze pagina kan je meestal onderverdelen in 3 types:

  • het informeren / enthousiasmeren over een product of dienst (landing / info pagina)
  • het verkopen van een product of dienst (verkoop of salespagina)
  • het verzamelen van e-mailadressen (squeezepage)

Wat is het doel van een landingpagina?

Het doel van een landingpagina is de conversie van de mogelijke actie van een bezoeker zo groot mogelijk te maken.
In tegenstelling tot een traditionele website (met pagina’s zoals Over Ons, Producten, Diensten, Contact enz.) is een landingpagina veel effectiever om het doel van je website te bereiken, namelijk het aanzetten van je bezoeker tot actie.

De landingpagina wordt vaak speciaal ontworpen  voor een bepaalde doelgroep, en/of product / dienstgroep en bevat zo min mogelijk “afleiders” zoals een menu structuur, knipperende banners, etc. etc.

 

Waarom is het opzetten van landingpagina’s zoveel beter dan een website?

Het is gebleken dat het veel effectiever is om een bezoeker te laten landen op een pagina met de informatie waar hij naar gezocht heeft.

Dit kan je zelf ook wel bedenken:
Hoe vaak is het niet voorgekomen dat je op een link in Google hebt geklikt (al dan niet op een advertentie), of via de krant of radio een website adres hebt gehoord, en vervolgens kom je op de “algemene” website waar je zelf maar moet uitzoeken waar de info of de aanbieding staat waarin je geïnteresseerd hebt? De meeste mensen klikken dan weg…

Voorbeeld:
Je hebt een doe-het-zelf winkel en je adverteert met aanbiedingen voor accuboormachines.
Je plaatst een advertentie op AdWords, Facebook of het lokale sufferdje. Nu zetten de meeste mensen hun website adres er bij: “koop nu de aanbieding op www.doehetzelfgigant.nl”

Wat gebeurt er?
Een bezoeker die naar de website gaat vindt vervolgens nog honderden artikelen, mogelijk staat op de homepagina de aanbieding vermeld maar daar houdt het dan wel mee op.

Als je nu een landingpagina gebruikt: “koop nu de aanbieding op www.doehetzelfgigant.nl/aanbieding” en je plaatst daar enkele aanbiedingen met informatie en een Call-To-Action knop (bv. koop nu) dan is je effectiviteit veel groter om een conversie er uit te halen. Met andere woorden: Je vergroot de kans met zelfs honderden procenten om de bezoeker te verleiden om het product te kopen.

Landingpagina Voorbeelden:

Het verzamelen van e-mailadressen:
LaptopLifePro.com
RevoYOUtion.nl

Het verkopen van een product of dienst:
NaturalFoodSmoothieRecipes.com

Het informeren / enthousiasmeren over een product of dienst:
SeoWinst.nl 🙂